S+M POLITIKERNA BLUNDAR, VARFÖR SKA BARNEN BETALA PRISET ?
- Det är bara om man bortser från barnperspektivet ,
- barnens behov i olika åldrar
- ALLA barns behov
- Det är bara om man bortser från lärarperspektivet, lärarnas synpunkter
- Det är bara om man bortser från att hela kommunen, och speciellt de mindre skolorna är attraktiva för lärare och barnfamiljer.
SOM man kan tro att ”Framtidens skola” löser lärarbristen, och gör skolan bättre för kommunens barn.
OM man tar med barnperspektivet och lärarperspektivet, framgår
tydligt att ”Framtidens skola” är en mycket dålig lösning, som bara fungerar i
en fiktiv S+M märkt teori.
MAN inser också att genomförs ”Framtidens skola” kommer den att
kosta kommunen och kommunmedborgarna väldigt mycket på många plan. Vi har INTE råd
med barnexprimentet ”Framtidens skola”.
LÄRARSYNPUNKTER UR BESLUTSUNDERLAGET:
"Ett riktig uruselt, ogenomtänkt förslag. Ingen hänsyn tas till
pedagogoik, lärande, välmående eller arbetsmiljö. Varken för lärare eller
elever."
”Förslaget grundar sig på lokaler,
ekonomiska samordningsvinster och de vuxnas arbetsvillkor. Luleås skolor finns
väl ändå till för våra elever????”
"Skendemokratisk hantering, ej
elevperspektiv, falskt lärarperspektiv - känner mig som en liten pusselbit som
tydligen kan hanteras hur som helst, vi har redan allt det man förment vill
uppnå med de stora enheterna (heltider, kompetens, kolleger att samverka med)
Vill man göra en framtidssatsning satsar man på lärarlöner och
arbetsmiljöfrågor (stress, överbelastning) så att t ex de kollegor vi sett gå
till andra arbetsplatser kan lockas tillbaka till yrket, och vi får möjlighet
att ägna vår energi åt pedagogik och skolutveckling i stället för
organisationsfrågor. Märkligt att man plötsligt kallar förslaget som ligger för
"underlag", och att man tycker att man kan lägga
"förslaget" i januari för beslutsfattande i februari... Panikbeslut i
en så omfattande och viktig fråga."
UNDERLIGT att kravet på folkomröstning är mycket starkt ?
Kan det vara så att SocialModeraterna har anammat en korkad teori från en annan svensk kommun? Teorin lyder som följer, man lägger ned skolor i byarna för att få tag i behöriga lärare till tätorten. Man baxnar. Inskränktheten är slående. En idé sprungen ur någon sorts sekterism. Jag är nu på riktigt orolig för landets framtid
SvaraRadera