HUR S MÖRKADE BORT KRITIKEN MOT FRAMTIDENS SKOLA I SLUTRAPPOR-TEN.
Här beskriver jag hur detta mörkande är bakgrunden till det massiva kravet på folkomröstning om "Framtidens skola". Ett krav som kom första gången 2016 och som är aktuellt igen nu 2019
https://www.kuriren.nu/opinion/darfor-kom-kravet-pa-folkomrostning-nm5140287.aspx
Därför kom kravet på
folkomröstning
”Framtidens skola” innebär skolor för 4-500 elever för 5-12 åringar och en
högstadieskola med 1000 elever. Slutrapporten om Framtidens skola (jan. 2016),
är en sammanställning av det mycket omfattande beslutsunderlaget. Där kan man läsa:
”Framtidens skola har engagerat många och fram till den 30 november hade ca
700 synpunkter om Framtidens skola kommit in, flertalet av liknande karaktär. Det
material som inkommit har diarieförts och publicerats på webben samt förmedlats
till respektive delprojekt. I de fall de befunnits vara relevanta för
utredningsarbetet har dessa beaktats.”
(sid 6).
Kommentar :
Denna ”liknande karaktär” - är den
negativ eller positiv ? Jag har läst en hel del av de 700 synpunkterna. Alla var
välformulerade, välmotiverade och påpekade att barnperspektivet saknas. Alla
var oroade över den negativa skolutveckling de anser att ”Framtidens skola ”
skulle innebära. ALLA jag läste var
negativa ! Sannolikheten är alltså stor att ”liknande karaktär” = negativ ! Vore den positiv skulle den ha redovisats
öppet.
De 700 synpunkterna,
kommer från föräldragrupper, föreningar och några enskilda lulebor. OM vi utgår
från att grupperna representerar 15 - 30 luleåbor vardera, är det synpunkter
från 10 - 20 000 luleåbor som kom in. ” Flertalet” av dem är alltså negativa ! De
försvann i detta ordval. Försvann gjorde också de många starkt kritiska lärarsynpunkterna.
ALLA lärarsynpunkter försvann ! (vilka skolstorlekar de föredrar också). De kritiska remissvaren från Rädda barnen och
föräldraföreningen Attention ( barn med Neuropsykiatriska Funktions
Nedsättningar) finns inte heller med. ALLA dessa påpekar samma sak:
Barnperspektivet saknas ! Och alla dessa synpunkter saknas i Slutrapporten ! Där
finns synpunkter från elever. Och synpunkter
från skolledare - men dem har man struntat i.
Lärarröster ur
beslutsunderlaget som är en bra sammanfattning av kritiken:
.
.
”Förslaget
grundar sig på lokaler, ekonomiska samordningsvinster och de vuxnas
arbetsvillkor. Luleås skolor finns väl ändå till för våra elever?”
"Ett
riktig uruselt, ogenomtänkt förslag. Ingen hänsyn tas till pedagogik,
lärande, välmående eller arbetsmiljö. Varken för lärare eller elever”
lärande, välmående eller arbetsmiljö. Varken för lärare eller elever”
”Skendemokratisk
hantering, ej elevperspektiv, falskt lärarperspektiv”
Sammanfattning:
Socialdemokraternas ledning godkände alltså att den omfattande, samstämmiga
och välgrundade kritik som finns i beslutsunderlaget mot ”Framtidens skola”,
mörkades bort i Slutrapporten från 21 jan 2016. (De kan inte ha varit ovetande )
Remisstiden på det mycket omfattande beslutsunderlaget var dessutom – TVÅ veckor !
(7-20 jan). Beslut togs i BUN 22 februari och i KF 4 april 2016.
Lärarröst
ur beslutsunderlaget: ”Märkligt att man plötsligt kallar förslaget som ligger
för "underlag", och att man tycker att man kan lägga
"förslaget" i januari för beslutsfattande i februari... Panikbeslut i
en så omfattande och viktig fråga."
Socialdemokraterna backar sen
upp det missvisande resultatet av detta mörkande, genom att beskylla alla som framför den kritik som mörkats
bort från beslutsunderlaget, som framförd av okunniga egoister.(”Där den huvudsakliga drivkraften handlar om att bevara enskilda skolbyggnader
i vissa centrumnära bostadsområden och inte om en bredare omtanke om skolans
utveckling och innehåll.” Nils Harnesk S )
NÅN som anser att det här är en demokratisk process ?
NÅN som tror att man kan ta bra, verklighetsbaserade långsiktigt hållbara beslut på det här viset?
NÅN som är förvånad över det massiva kravet på folkomröstning, där
utgångspunkten är:
”att avbryta planerade åtgärder inom ”Framtidens skola” och andra beslut
enligt centraliserings-principen för att i stället ta fram en ny
utvecklingsplan för Luleås framtida skolstuktur som utgår från alla barns
behov, lärarnas arbetsmiljö, som beaktar landsbygds och klimatperspektivet.
Maria Arnqvist
Maria Arnqvist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar