Sorry Harnesk, S håller på att missa framtidståget
http://www.nsd.se/insandare/skolstruktur-maste-folja-samhallsforandringar-10286119.aspx
PÅ en av de första sidorna i beslutsunderlaget till Framtidens skola kan man läsa: "I dag har vi många små skolor vilket är ett arv från en tid då Luleå fortfarande var en mindre stad, säger projektledaren Carina Lundström. När Luleå växer behöver vi se över strukturen och anpassa den efter dagens förhållanden och framtida behov" Redan här kör man i diket...... för första gången.... Vars är barnperspektivet ? Var är kunskapen om pågående samhällsutvecklings-trednder ? Och...förresten...många ?
De mindre skolorna är alltså enbart en rest från en svunnen tid och verkar inte fylla nån funktion i dag, enligt projektledaren för Framtidens skola. Denna gamla skolstruktur behöver alltså ersättas med STORA skolor, för att liksom manifestera att Luleå numera är en större och modernare stad. De mindre skolorna, som är bäst för de mindre barnen, som föräldrarna helst väljer till sina barn, de mindre skolorna som lärarna gärna väljer att arbeta på, ska alltså bort. För att lösa lärarkrisen och göra Luleå till en attraktivare stad.....
Kommunledningen går alltså tvärs emot forskningen om barnens behov, lärarnas önskemål och föräldrarnas önskemål...Tyvärr hänger de inte med i samhällsutvecklingen
i andra avseenden heller. De vet inte, att det de tror, är omodernt och gammalmodigt, i själva verket, numera är en viktig tillgång för Luleå. OM man tar framtidssforskningen och människors önskemål på allvar. De vet inte heller, att det de tror, är en framtidssatsning, mer och mer tillhör det förgångna. Det gäller att hänga med i samhällsutvecklingen, Harnesk.....S håller på att missa framtidståget!
Framtidens samhällsutvecklingstender är småskalighet, nygrönhet, aucentitet och delande.
Ur intervjuv med : Sofia Ulver, ekonomie doktor, universitetslektor och konsumtionsforskare på Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet. http://sofiaulver.se/
Vilka trender ser du när det gäller samhällsutveckling och konsumtion?
"De viktigaste trenderna som jag brukar prata om handlar om autenticitet, nygrönhet och deltagarkultur. Autenticitet handlar om vår längtan efter det autentiska, det äkta, vi söker oss tillbaka till det nära och genuina. Hantverket har blivit allt mer viktigt i sammanhanget, det handgjorda har alltid en historia bakom, en berättelse som är hållbar, intressant och spännande och har en tydlig koppling till passion.
Närhetsperspektivet innebär även småskalighet, vi söker oss bort från anonymitet och vill ha en personlig relation till vår konsumtion. ”Den nygröna” trenden handlar om att människor idag vurmar om det gröna, både inne i stadsmiljöer och utanför stadsgränsen. Det har blivit hög status igen att flytta till landet och en av de starkaste trenderna just nu är stadsodling, ett ”rurbant” liv som för in det lantliga i stadsmiljön. Ett exempel på det är villorna i Västra hamnen i Malmö där man har skapat en känsla av lantliv" http://www.helsingborg.se/wp-content/uploads/2015/02/Trend_omvarld_Hbg_planering_2015_LR.pdf (sid 26)
PÅ sidan 5 i beslutsunderlaget kan man läsa: "Luleås skolor ska vara en nationell förebild när det gäller matematik, teknik, naturkunskap och digital kompetens." Här kör de i diket igen... Och här blev jag ( ännu mer) allvarligt oroad över vad jag höll på att läsa. Höga målsättningar, låter modernt och så. MEN.....nånting mycket viktigt och övergripande saknas. Om man känner till lite om skol och samhälls-utvecklingsforskning.
Under rubriken verksamhetsidé på Nya läroverkets i Luleås hemsida, kan man läsa:"Naturvetenskap, konstarterna och matematik ska ha en särskild plats i skolans vardag." "Skolan har inriktningen Art & Science. Varje onsdag arbetar hela skolan med konstarterna, naturvetenskap och matematik hela dagen". Här vet man vad man sysslar med. Forskningen vet sen länge, att just den här kombination av ämnen, ger den mest kreativa utvecklingpotentialen. Typ nya kreativa näringar, nya uppfinningar, nya utvecklingskoncept/ idéer som leder samhällsutvecklingen framåt. Här i Luleå har vi alltså ett lysande föredöme att lära oss av, en modell för en verklig Framtidens skola. http://www.nlv.se/ Läs, begrund och lär ! Sammeli, Nordström, Harnesk och Stålnacke! Och inse att innehållet är viktigare än själva byggnaden om man vill göra anspråk på att vara Framtidens skola. (i konstarterna ingår naturligtvis även litteraturen och språket är en grundpelare i stort.)
Nya läroverket är en privat F-9 skola som bara finns i Luleå (inga riskkapitalister alltså) Den startades 2006 av Gunvor Selberg och Birgitta Lahti Nordström, bägge pedagogiska visionärer. Var och en med flera årtionden av erfarenhet från skolvärden. Läs mer om denna förträffliga skola här: http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2014/02/26/eleverna-lar-deras-roster-raknas
"Peter Ohlsson och Gunvor Selberg understryker att det inte bara är studiemotiverade barn med resursstarka föräldrar som söker sig till Nya läroverket. Tvärtom, där går många elever som varit mobbade eller har andra svårigheter. Många elever söker sig också dit för att de älskar konstarterna, men inte får utlopp för det i andra skolor."
......................"Genom att kostnaderna blev lägre frigjordes tid för planering, fortbildning och pedagogisk utveckling. Det finns pengar för mindre undervisningsgrupper, att köpa in konst och hålla lokalerna hela, rena och vackra. När eleverna själva håller på med konstarterna, så lägger de också märke till konsten på skolan, och får se att man faktiskt kan arbeta med att göra konst, menar Gunvor Selberg."
Och det har vi ju alldeles uppenbart INTE.
S politikerna vet inte, att det de tror, är omodernt och gammalmodigt, i själva verket, numera är en viktig tillgång för Luleå. OM man tar framitdsforskningen och människors önskemål på allvar. De vet inte heller att det, de tror, är en framtidssatsning, mer och mer tillhör det förgångna... redan nu. Det gäller att hänga med i samhällsutvecklingen, Harnesk..... S håller på att missa framtidståget !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar