söndag 3 juni 2018





Det finns två sätt att lösa lärarkrisen enligt Skolverket.



Ett ger garanterat bra resultat, är bra för barnen och lärarna och förstärker likvärigheten i skolan.

Ett kanske fungerar, är dåligt för barnen, sämre för lärarna och försämrar likvärdigheten jämfört med hur den är nu.

Socialdemokraterna i Luleå valde det sämre alternativet – varför?

"Tyvärr var det så att "BUF( Barn och Utbildningsförvaltningen, som arbetat fram beslutsunderlaget utifrån de riktlinjer S-politikerna gett dem, min anmärkning) vägrar se fler alternativa lösningar BUF vägrar ta till sig kritik och åsikter som sig bör i en demokrati 2015. Politiker som tycker olika hotas öppet och utsätts för stark intern kritik."(citat från lärare i besluts-underlaget)

https://www.lulea.se/download/18.783904bb15121c2e25a13065/1449579009584/151130+L%C3%A4rarenk%C3%A4tsvar+16+nov.pdf  ( sidan 4 av 6 sidor)


Så det enda förslag/ beslutsunderlag som varit aktuellt var det sämre - att bygga stora skolor. Jag återkommer med  mer om detta i  blogginlägg  fram till valet.
Det är också intressant att titta på hur S genom att inte definiera begreppen de använt/ använder för att försvara "Framtidens skola" förhindrat en seriös debatt. Vi nådde inte fram sa ledande S-politiker. NÄE ! självklart ! En presentation av en seriös risk och konsekvensanalys och ett beslutsunderlag som utgick från elev/barnperspektivet, var vad som fattades/behövdes för att göra det. Och det fanns ju inte.

Så Luleåborna har varit föredömligt ansvarsfulla när de protesterat. Det kan man tyvärr inte säga om Socialdemokraternas agerande i den här frågan.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar