Det finns två sätt att lösa lärarkrisen enligt Skolverket.
Ett ger garanterat bra resultat, är bra för barnen och lärarna och förstärker
likvärigheten i skolan.
Ett kanske fungerar, är dåligt för barnen, sämre för lärarna
och försämrar likvärdigheten jämfört med hur den är nu.
Socialdemokraterna i Luleå valde det sämre alternativet –
varför?
"Tyvärr var det så att "BUF( Barn och Utbildningsförvaltningen, som arbetat fram beslutsunderlaget utifrån de riktlinjer S-politikerna gett dem, min anmärkning) vägrar se fler alternativa lösningar BUF vägrar ta till sig kritik och åsikter som sig bör i en demokrati 2015. Politiker som tycker olika hotas öppet och utsätts för stark intern kritik."(citat från lärare i besluts-underlaget)
https://www.lulea.se/download/18.783904bb15121c2e25a13065/1449579009584/151130+L%C3%A4rarenk%C3%A4tsvar+16+nov.pdf ( sidan 4 av 6 sidor)
Så det enda förslag/ beslutsunderlag som varit aktuellt var det
sämre - att bygga stora skolor. Jag återkommer med mer om detta i blogginlägg fram till valet.
Det är också intressant att titta på hur S genom att inte definiera begreppen de använt/ använder för att försvara "Framtidens skola" förhindrat en seriös debatt. Vi nådde inte fram sa ledande S-politiker. NÄE ! självklart ! En presentation av en seriös risk och konsekvensanalys och ett beslutsunderlag som utgick från elev/barnperspektivet, var vad som fattades/behövdes för att göra det. Och det fanns ju inte.Så Luleåborna har varit föredömligt ansvarsfulla när de protesterat. Det kan man tyvärr inte säga om Socialdemokraternas agerande i den här frågan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar