Vem trivs
bäst i öppna landskap?
eller Det exkluderande barnexprimentet
” Framtidens kontor är flexibelt,
öppet och mer effektivt. Eller ? Det finns ytterst lite forskning som styrker
det påståendet. Ibland krockar vision och verklighet”…
Ur reportage i Tidningen CHEFs senaste nummer nr 02 2018. CHEF är fackförbundet Ledarnas tidning.
Det här med framtidens öppna och flexibla kontor är en trend, som pågått under många år, ett påstått framtidskoncept - för vuxna.....
"Forskningsläget har varit ganska obefintligt. Därför har fastighetskonsulter, arkitekter och övriga byggbranschen kunnat peka med hela handen, driva utvecklingen och påtala att att aktivitetsbaserade kontor är det enda som gäller om man vill vara en framtidsanpassad arbetsgivare. De tjänar ju pengar på detta.Ett nytt kontor är ofta en miljardinvestering. Det jag tycker är konstigt, är att besluten sker så förhållandevis lättvindigt och med så bristande underlag."
Susanna Toivanen specialist på kontorsutveckling, professor i sociologi vid Mälardalens högskola
”Samtidigt som de coola, aktivitetsbaserade kontoren ofta är påkostade landmärken som designats av de mest prestigefyllda arkitektbyråerna, är besparingar en viktig men mindre omtalad drivkraft bakom
utvecklingen. ” (Tyvärr finns inte reportaget från CHEF, på nätet, så jag kan inte länka tilll det).
JÄMFÖR ovanstående text & bild med Thomas Söderlunds beskrivning av den nya Tallkronanskolan i Luleå (i Kuriren den 30.11.18). Han har deltagit i en genomgång av skolans lokaler och tankarna bakom utformandet ledd av ansvarig projektledare och rektor. Thomas är pappa till ett barn som har NPF. (se nedan)
"Tallkronanskolan har istället för detta ytor för händelser. Lektioner är tänkta att kunna hållas precis var som helst, i korridorer ... förlåt i kommunikationsytor, i skolans stora trapp, ute på skolgården ja var som lusten till undervisning faller på. De arbetsplatser som anordnas i kommunikationsytorna saknar väggar,"......
http://www.kuriren.nu/opinion/satt-stopp-for-nya-skolbyggen-nm4705735.aspx
Mer av Thomas Söderlund i detta ämne kan du läsa här:
http://www.kuriren.nu/opinion/pa-vilka-grunder-utformas-storskolorna-som-nu-byggs-nm4722027.aspx
http://www.kuriren.nu/opinion/debatt-skolutveckling-som-skrammer-nm4771651.aspx
"FRAMTIDENS SKOLA", socialdemokraternas " flaggskepp" på skolfronten (som inte får ifrågasättas) är alltså utformad efter ett koncept för vuxna som valt en viss utbildning, ett visst yrke. Att det här skulle vara en bra lösning för dessa vuxna finns det dessutom ytterst lite forskning om... Ändå anser S-politiker i Luleå att det är en bra lösning, att överföra detta arbetsmiljökoncept för vissa vuxna till ALLA barn= skolbarn från 5-6 år och uppåt. Var finns den forskning som motiverar detta ?
10- 12 % av alla barn och ungdomar i Luleås (och Sveriges) skolor har någon form av NPF Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, som alltså är medfött och inte går att bota. Deras hjärnor har svårt att hantera, sortera det som vi utan denna funktionsstörning betraktar som "normal" mängd av intryck.
De behöver en fast punkt, egen bänk i ett eget klassrum, i en så lugn arbetsmiljö som möjligt. En sån inlärningsmiljö är dessutom bra för allla barn. Nya Tallhedsskolan och de andra skolor i Luleå, som ska byggas efter detta koncept, tex i Gammelstad, är alltså sämsta tänkbara arbetsmiljö för barn med NPF. De exkluderas, offras på ett sätt som är ovärdigt ett välfärdssamhälle. De får för resten av sina liv betala för att okunniga politiker vill framstå som trendiga och moderna.
Här är en mycket bra debattartikel i ämnet av Isak Skogstad, högstadielärare.
https://www.expressen.se/debatt/framtidsskolan-far-alla-varningslampor-att-blinka/
Det är våra skattepengar !
Det är våra barn !
Gör om - gör rätt !
Mer intressant i sammanhanget:
Thomas Söderlund (C) rapport från kommunfullmäktige 26 feburari i år:
”Jag
skulle vilja sammanfatta debatten idag i Kommunfullmäktige, kopplat till
frågorna i vår interpellation, genom att konstatera att Socialdemokraterna i
Luleå vägrar beakta de behov barn med NPF ställer på lärmiljön.
Kommunen
kommer att fortsätta bygga skolor som hämtar inspiration från
aktivitetsbaserade flexiarbetsplatser där inget barn kommer att ha vare sig
hemklassrum eller egen fast plats. De kommer bygga skolor som inte beaktar de
elevgrupper som vi vet har svårast att nå målen.
Kommunen genomför en fundamental förändring av skolans lärmiljö. Vi går från en situation där alla barn kan ha hemklassrum med egen fast plats till en lärmiljö där inget barn har detta. Var skall barnen med exempelvis autism, aspergers få sin lagstadgade skolgång i Luleå!!??”
Här är de frågor Thomas och Centerpartiet ville ha svar på:
1) Hur kommer det sig att man nu bygger skolor som maximerar ljud- och synintryck samtidigt som det är allmänt känt att det medför stora problem för de mest utsatta elevgrupperna?
2) Varför utestängs det Centrala elevhälsoteamet och föräldragruppen för barn med NPF i Luleå från att delta i arbetet med att utforma de nya skolorna?
3) Hur kommer det sig att man inte tycker det är viktigt att skolan är tillgänglig för alla elever och att alla elever skall klara av och orka vara i skolan?
Han fick inte svar ....
1) Hur kommer det sig att man nu bygger skolor som maximerar ljud- och synintryck samtidigt som det är allmänt känt att det medför stora problem för de mest utsatta elevgrupperna?
2) Varför utestängs det Centrala elevhälsoteamet och föräldragruppen för barn med NPF i Luleå från att delta i arbetet med att utforma de nya skolorna?
3) Hur kommer det sig att man inte tycker det är viktigt att skolan är tillgänglig för alla elever och att alla elever skall klara av och orka vara i skolan?
Han fick inte svar ....
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar