onsdag 22 juni 2016



Sammelis osanning 2:


Här redogör jag för ytterligare en grovt felaktig uppgift, som föregick beslutet att lägga ner mindre skolor i Luleå. Och för hur luddigt materialet  som redovisar personalens, ( lärare och rektorers  med fleras) synpunkter  är presenterat  i förslaget och beslutet  om Framtidens skola.

 Först Sammeli ( BUNs ordf.) .”Redan nu är det svårt att rekrytera lärare, i synnerhet till de mindre skolorna. Det gäller både tillsvidareanställningar som kortare och längre vikariat.” Detta gick att läsa på Socialdemokraterna i Luleås hemsida, 10 dagar före beslutet att lägga ner ett antal mindre skolor i Luleå, togs i Barn och utbildningsnämnden 22.2. 16


Så här beskriver rektorerna och lärarna upplevda fördelar med mindre skolor i en enkät  som utgör underlag för Framtidensskola på Luleå kommuns hemsida: 
http://www.lulea.se/download/18.2ee50d8e150addb5a2b2d/1446029155096/Framtidens+skola+i+Lule%C3%A5%2C+sammanst%C3%A4llning+pp.pdf







” Det här är de faktorer som förekommer i de flesta av de inlämnade underlagen”  Det gäller alltså allt som redovisas i länken ovan. Lärare och rektorer säger också att de vill ha:  "Variation av mindre och större skolor - i stad och på landsbygd"

Här anser jag att lärarna  och rektorerna vet mer än Sammeli. Och att det ingår i Sammelis ansvar att veta att det är attraktivt att arbeta på  mindre skolor. Och alltså självklart låta bli att sprida osanningar före beslutet, till de S-politiker med egen majoritet som beslutade i frågan.(se fler exempel på detta i mina tidigare blogginlägg)

Tittar jag närmare på :"upplevda fördelar med större enheter"  så handlar inget om sånt som är bra för barnen. Lägg också märke till att större enheter/ skolor INTE är definierat. Hur många elever handlar det om på dessa "enheter" ?  250? 350 ? eller större ?


Rubriken: Vilken elevvolym ger optimala förutsättningar att bemanna våra skolor med fler vuxna med olika kompetenser, nära eleverna ? är ju också intressant...
Det här låter ju bra vid en snabb genomläsning - MEN vad menas med fler vuxna resp. nära eleverna? (Vuxna med olka kompetenser utgår jag från = slöjd-, musik- och gymnastiklärare, samt  skolsköterska och skolpsykolog).

Det är ju INTE så att det  blir fler vuxna i proportion till antalet barn, om barnen går på en liten eller en större skola. Dessa "vuxna med olika kompetenser" är de lärare skolbarnen träffar nån timma per vecka, under respektive lektion.(slöjd, musik o gymnastik) Om lärarna finns på  en större skola hela tiden och undervisar i flera andra klasser där eller om de kommer till en mindre skola för att  undervisa där  i sitt ämne, spelar ingen roll för barnen. Det blir varken fler vuxna eller närmare barnen. De träffar dessa lärare det antal timmar/ vecka som är bestämt enligt schemat. Varken mer eller mindre...... 

När det gäller till gång till skolsköterska, så  är det så, att i mycket väl fungerande mindre skolor( typ de kommunen ska lägga ner) är behovet av skolsköterska mindre, eftersom trygghetsfaktorn i dess skolor ofta är väldigt hög, jämfört med i större skolor. De mindre skolorna nära hemmet innebär helt enkelt ett alldeles utmärkt förebyggande hälsoarbete. 


Bara i den här delen av materialet som lett till beslutet om Framtidens skola , finns väldigt mycket intressant, som om kommunen hade både barnens och lärarnas bästa som ledstjärna, hade kunnat resultera i en helt annan utformning av Framtidens skola.  En skola värd namnet. Jag återkommer till det framöver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar