SOCIALDEMOKRATERNA STRUNTAR I LÄRARNAS SYNPUNKTER - hur tänker de ?
De struntar i deras proffesionella bedömningar av "Framtidens skola", när de ska göra sig attraktiv för dem som arbetsgivare...
I slutrapporten (om Framtidens skola jan.2016) - finns inte ett ord - INTE ETT ORD om lärarnas synpunkter !
Trots att de (en majoritet av lärarna) i beslutsunderlaget till Framtidens skola säger att det är "ATTRAKTIVT ATT ARBETA PÅ MINDRE SKOLOR" men
- det STRUNTAR S-politikerna bara i !
Vad är det som gör att Luleås S politiker tar för givet att lärarna i Gammelstad och på Bergnäset självklart ska finna sig i att byta ut den arbetsmiljö, de själva valt och fungerar bäst i = att arbeta på mindre skolor (som Öhems skolan, 100 elever (årskurs F-3), Mariebergsskolan, ca 70 elever (F-3) och Kyrkbyskolan 65 elever (F-6)) - och år 2021 börja arbeta på en storskola med 750 elever (den ombyggda Stadsöskolan) ?
Och att lärarna på Bergnäset på Mandaskolan, med 170 elever (F-6) och Hedskolan med 160 elever (F-6), ska byta ut den arbetsmiljö de själva valt och fungerar bäst i, och 2023 börja arbeta på en storskola med 500 elever i stället (den ombyggda Bergsskolan). Alla dessa lärare körs ju bara över. Risken att de slutar som lärare och söker andra arbeten är uppenbar.
"Skendemokratisk hantering, ej elevperspektiv, falskt lärarperspektiv - känner mig som en liten pusselbit som tydligen kan hanteras hur som helst".... säger en lärare i beslutsunderlaget (se länken nedan)
På påståendet ”Om organisationen genomförs enligt liggande förslag 2015-09-24 kommer jag att…. svarar 57% av lärarna ( Kyrkbyskolan,Svartöskolan, Kråkbergsskolan, Hertsöskolan åk7-9, Vitåskolan, Klöverträskskolan ) att de kommer att "söka andra jobb (ej lärare)" som förstahandsalternativ.....
"Då har den nonchalans och ignorans som BUF visat hittills i skolfrågan fått mig att söka mig till en ny arbetsgivare. Jag är högutbildad och ingen slav under BUF i Luleå" säger en annan lärare .
Här har ni 6 sidor väldigt intressant läsning: https://www.lulea.se/download/18.783904bb15121c2e25a13065/1449579009584/151130+L%C3%A4rarenk%C3%A4tsvar+16+nov.pdf
Förslaget omvandlades till beslutsunderlag med några justeringar, MEN den grundläggande stordriftsprincipen var kvar, när beslutet om Framtidens skola togs i april 2016. Och stordriften ska alltså börja genomföras i Gammelstad 2021 och på Bergnäset 20 23 - till att börja med....
Risken att lärarna på skolorna på Ön i Gammelstad och på Bergnäset är inne på samma linje som lärarna på Svartöstadsskolan, Kyrkbyskolan och Kråkbergsskolan är stor! Och det här ska vara lösningen på lärarkrisen......
HUR TÄNKER LULEÅS S-POLITIKER ? ! och...hur tänker Luleås Moderater ?
I bilagan ovan svarar 49 lärare så här:”Anser du att fördelarna överväger när skolenheterna planeras bli större? 98 % NEJ…. 2% JA
HUR TÄNKER LULEÅS S-POLITIKER ? ! och...hur tänker Luleås Moderater ?
I bilagan ovan svarar 49 lärare så här:”Anser du att fördelarna överväger när skolenheterna planeras bli större? 98 % NEJ…. 2% JA
"Så här bra tycker jag att Luleå kommuns omorganisationsförslag för grundskolan är ur ett lärarperspektiv"
Medelvärde: 2 (min 1 – max 10)
"Så här bra tycker jag att Luleå kommuns omorganisationsförslag är ur ett barn/ungdomsperspektiv"
Medelvärde: 1 (min 1 – max 10)
Där kan man också läsa de här lärarsynpunkterna + många fler med liknande innehåll.
"Ett riktig uruselt, ogenomtänkt förslag. Ingen hänsyn tas till pedagogoik, lärande,välmående eller arbetsmiljö. Varken för lärare eller elever."
”Förslaget grundar sig på lokaler, ekonomiska samordningsvinster och de vuxnas arbetsvillkor. Luleås skolor finns väl ändå till för våra elever????”
"Skendemokratisk hantering, ej elevperspektiv, falskt lärarperspektiv - känner mig som en liten pusselbit som tydligen kan hanteras hur som helst, vi har redan allt det man förment vill uppnå med de stora enheterna (heltider, kompetens, kolleger att samverka med) Vill man göra en framtidssatsning satsar man på lärarlöner och arbetsmiljöfrågor (stress, överbelastning) så att t ex de kollegor vi sett gå till andra arbetsplatser kan lockas tillbaka till yrket, och vi får möjlighet att ägna vår energi åt pedagogik och skolutveckling i stället för organisationsfrågor. Märkligt att man plötsligt kallar förslaget som ligger för "underlag", och att man tycker att man kan lägga "förslaget" i januari för beslutsfattande i februari... Panikbeslut i en så omfattande och viktig fråga."
Och i slutrapporten om Framtidens skola från 2016 -01-21:
finns alltså inte ett ord om detta - INTE ETT ORD om lärarnas synpunkter överhuvudtaget !
Det finns ett betydligt bättre sätt att lösa lärarkrisen på men det har inte varit aktuellt i Luleå.
"Tyvärr var det så att "BUF vägrar se fler alternativa lösningar BUF vägrar ta till sig kritik och åsikter som sig bör i en demokrati 2015. Politiker som tycker olika hotas öppet och utsätts för stark intern kritik."
(citat från lärare i beslutsunderlaget, i den väldigt intressanta länken. BUF =Barn och Utbildningsförvaltningen, som arbetat fram beslutsunderlaget utifrån de riktlinjer S-politikerna gett dem)
Förstaliga skolan igen !
Det finns ett betydligt bättre sätt att lösa lärarkrisen på men det har inte varit aktuellt i Luleå.
"Tyvärr var det så att "BUF vägrar se fler alternativa lösningar BUF vägrar ta till sig kritik och åsikter som sig bör i en demokrati 2015. Politiker som tycker olika hotas öppet och utsätts för stark intern kritik."
(citat från lärare i beslutsunderlaget, i den väldigt intressanta länken. BUF =Barn och Utbildningsförvaltningen, som arbetat fram beslutsunderlaget utifrån de riktlinjer S-politikerna gett dem)
Förstaliga skolan igen !
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar